Sanningen

Jag läser den här bloggen och igår lyssnade jag på när de blev intervjuade i P4 Extra Malmö. Jag kan verkligen rekommendera både bloggen och den där intervjun.

De pratade bland annat om att föräldrarollen ofta förskönas i olika medier och att det finns en sida som sällan presenteras och det ger en skev bild av hur livet som förälder verkligen är. De menar att det kanske finns en rädsla att framstå som en dålig förälder om man pratar om de delar som är jobbiga, eller med ett finare ord, utmanande. Deras blogg skildrar den brutala sanningen och jag gillar det.

Kanske är jag en av dem som bara visar hur skoj och underbart det är med två små barn. Kollar man på mina instagrambilder så är det minsann bara glada stunder, men då har jag inte visat alla sidorna av mitt liv. Det måste man kanske inte heller, men jag håller med tjejerna på hormoner & hemorrojder, det blir en skev bild som gör att andra föräldrar kanske undrar. Eller så är alla andra så smarta så de fattar att det inte är en helhetsbild som presenteras. Jag tänker väl ibland också att man inte ska fokusera på det som är jobbigt och tråkigt utan det som är roligt, men jag antar att det inte blir bättre av att bara trycka undan känslorna och inte låtsas om dem. Kanske känns det bättre om man får se att det finns andra som känner likadant.
Jag fick mig i alla fall en tankeställare och känner att jag vill bli bättre på att berätta ”sanningen”.

Här kommer den första.
Jag är sjukt besviken på att det inte blev någon lunchvila för mig idag. Det tog 35 minuters promenad i vagnen för Didde att somna. Och när jag väl kommit hem och dragit in den skittunga vagnen med två sovande barn i så dröjer det bara 2 minuter innan Idun har sovit klart och vaknar och är på ett förjävligt humör.

Hej då vilan. Hej då plocka upp leksaker. Hej då plocka undan i köket efter lunchen. Hej då hänga tvätten.

Hej sur unge och vardag!

IMG_5655.JPG
Just det, jag har ett sår på nästan för Didde körde på mig med sin stora brandbil häromdan!

Kommentera

