Nöjd

Jag kommer på mig själv med att skriva att jag är så nöjd med allt hela tiden. Nöjd med rensning, nöjd med relaxen på St Jörgen, tacksam för att solen skiner, glad att hitta en borttappad nyckel och så vidare.

Jag känner mig lite kluven till att bara skriva om de bra och roliga sakerna jag har gjort och varit med om. Är det verkligen en spegling av verkligheten?
Nej!
Får det mig att må bättre av att fokusera på det som är bra?
Ja!

Vissa händelser är skit, vissa dagar är skit, men genom att prata om det öppet så blir det på något sätt mer skit. Det får mig att tycka synd om mig själv och då blir det bara värre och jag får svårare att se allt som är positivt.

Men visst attan är det skönt att få gnälla av sig lite för att sen, förhoppningsvis, skaka av sig det.

Ibland känns det som att man befinner sig i ett ekorrhjul när man är föräldraledig. Inte ett sånt där roligt, spännande ekorrhjul som gör att man utvecklas som människa utan ett där man sakta förvandlas till en maskin som ställer i och ur diskmaskinen, plockar i och ur tvättmaskinen, sorterar och viker tvätten, fyller på blöjlådorna, sorterar och plockar upp leksaker, klär på och klär av ungarna och dig själv, går fram och tillbaka till förskolan och sen fram och tillbaka igen, skriver inköpslistor och handlar och så vidare.

Eller så är det jätteutvecklande att lära sig att trimma rutinerna, lära sig nya sätt att sortera leksakerna, komma på nya sätt att packa diskmaskinen för att få i så mycket som möjligt, hitta nya vägar till förskolan och försöka komna på nya sätt att få Didrik att byta fokus när han är asförbannad för att ”bompa” inte sänds mitt på dagen.

Det beror på hur man ser det på det, och det där kan vara olika från dag till dag, men antalet dagar då det känns som en spännande utmaning blir allt fler och fler. Det är ju tur. Jag är nöjd med den utvecklingen.

20140320-203603.jpg

One thought on “Nöjd

  1. Härligt inlägg Ullis! Du är en kämpe och världens bästa mamma! 💗 Dåliga dagar har vi alla även barnen! Det är bara olägligt när man har dom på samma dag 😉 Vi har en sådan dag idag :/ så vi struntade i Universeum. Det blev en tur till Maxi och lunch med farmodern ist. Nu sover E och jag hoppas att hon vaknar på en bättre sida.
    Rensa ur skit är gött!
    Kram

Kommentera

