Andra graviditeten

Jag tror inte jag gjort en enda anteckning i min dagbok om den här graviditeten. Därför får jag nu utnyttja dagboksfunktionen på min blogg och sammanfatta de senaste 8 månaderna vad avser mitt ständigt växande tillstånd.

Knappt tre dagar hade vi på oss att smälta den oväntade nyheten att vi skulle bli föräldrar igen innan fokuset förflyttades. Efter tre dagar så var det bara att konstatera att illamåendet var ett faktum och skulle det följa samma mönster som förra graviditeten så skulle jag då ha tre jobbiga månader framför mig. Denna sommaren som blev så himla fin, vi skulle ha 9 lediga veckor tillsammans hela familjen. Det hade vi men jag blev sjukskriven och orkade ingenting. Ville inte vara ute, ville bara ligga i soffan och sova, eller helst inte finnas alls.

Orkade inte vara med Didrik och stackars Macke fick ta hand om allt.

Jag mådde precis lika dåligt som förra gången, men denna gången visste jag att det fanns ett slut.

Slutet kom i slutet på sommaren och en vecka in i september kunde jag börja arbeta igen.

Då såg jag fram emot en skön period där jag skulle må bra. Jag mådde visserligen inte illa men det är tufft att vara gravid, arbeta 100% och vara mamma till en liten kille som inte ens är 1,5 år gammal. Det är slitigt att få ihop vardagen ändå, utan att man är tjock och har foglossning.

Inför jul så har vi som mest att göra på jobbet och det var ingen bra kombination med att vara gravid.

Men nu är slitet och stressen på arbetet förbi. Nu ska jag bara ta mig igenom januari. Jag ska inte arbeta mer. Jag ska pyssla hemma, vila och mentalt förbereda mig på att vi snart blir fler.

Det är såklart fantastiskt att få bli förälder, men det här med att vara gravid är verkligen ingen dans på rosor och nu känns det riktigt bra att det snart är över. Jag längtar efter min gamla kropp och att kunna röra mig som jag vill och att orka greja hemma.

En grej som är bra med att vara höggravid på vintern är att man inte blir riktigt lila svullen. Mina fötter ser fortfarande ut som fötter och mina ringar sitter fortfarande på fingrarna.

20131230-163256.jpg
Tillägg den 1 januari
Jo jag glömde ju skriva att det är en liten karatetjej där inne i magen. Det är ett himla liv och min mage känns ibland som en fullproppad tvättmaskin på högsta centrifugering. Stackars lilla tjejen har också väldigt mycket hicka. Den senaste perioden så har det varit flera gånger om dagen. Hick hick!

Kommentera

