Diddes första tågresa

Idag hade vi ställt klockan för att komma upp i tid och hinna med pendeltåget från Stenkullen kl 07:36.

Macke skjutsade oss och lastade på oss på tåget. Jag hade Didde, en väska, en skötväska och babyskyddet, lastat på/i barnvagnen. (Jag antar att jag fick vara bag ladyn idag.)

Vi kom inte längre än till Floda innan resans första prövning kom. Vi var tvungna att oplanerat byta tåg, det andra tåget kom på ett annat spår och för att ta sig dit fick man gå i en tunnel under spåren. Det fanns ingen hiss utan bara ramp, jag började köra ner min tunga, men värdefulla last. Väskan under vagnen tog emot i trappan men som tur var kom en snäll tant och hjälpte oss. Ner, upp och på nästa tåg. Lite lätt svettig.

Nästa prövning kom i Alingsås. Där skulle vi nämligen byta till ett annat tåg som skulle ta oss vidare till Töreboda. Det var tur att vi hade lite marginal vad gäller tiden för det tog sin lilla tid och ansträngning att förflytta sig från ett spår till ett annat. Hissen fungerade inte och det var en smal trappa där morgonens alla pendlar strömmade upp och ner. När det väl började avta och jag såg en lucka där jag kanske skulle kunna studsa ner med vagnen så kom det en strid ström från andra hållet! Suck. Till slut frågade jag om hjälp och stannade upp all trafik i trappan. Väl framme i vänthallen så lägger Didde en redig baj, blöjan byttes på bänken bland alla folk.

Tåget kom och vi hittade en barnvagnsplats (på bekostnad av de stackarna som satt där innan). Där fick vi sitta hela vägen till Töreboda, tur.

Jag tror inte att Didde upplevde en tiondel av det obehag jag gjorde, vilket var tur eftersom det var hans första tågresa!

20130131-175258.jpg

One thought on “Diddes första tågresa

  1. Jisses! Blir svettig bara av att läsa om det. Rulltrappa med barnvagn är inte min grej. Hur kan hissarna bara få vara trasiga? Tråkigt om man kommer ensam i rullstol..
    Tur att ni kom fram iaf! Nästa tågresa kan ju inte bli sämre! Puss

Kommentera

